Tüzüğü PDF olarak indirmek için tıklayınız.
Madde 1 - 18 Şubat 1927 günü “Türk Mimarlar Cemiyeti” adı ile kurulmuş bulunan Dernek 1939 tarihinde “Türk Yüksek Mimarlar Birliği” adını, 1965 tarihinde “Türk Mimarlar Derneği” adını, 1975 tarihinde “Mimarlar Derneği” adını, 21.06.2006 tarihli Olağan Genel Kurulunda “Mimarlar Derneği 1927” adını almış ve 07.02.2015 tarihli Olağanüstü Genel Kurul kararı ile Dernek adı 1927 Mimarlar Derneği olarak değiştirilmiştir. Merkezi Ankara’dadır, şubesi yoktur.
Madde 2 - Derneğin amacı Türk toplumuna, mimarlık topluluğuna ve mesleğine yararlı olmak, üyelerin arasındaki dayanışmayı güçlendirmektir.
Madde 3 - Dernek, amacı çerçevesinde kalmak ve aykırı düşmemek kaydıyla, Yönetim Kurulunun uygun göreceği aşağıdaki faaliyetleri gerçekleştirir;
Madde 4 - Dernek; sosyal, kültürel ve mesleki alanda faaliyet gösterir.
Madde 5 - Derneğe üye olabilmek için Türkiye’de mimarlık yapmaya yasalarla yetkili olmak (onursal üyelerde bu koşul aranmaz), medeni haklarına sahip bulunmak zorunludur. Derneğin iki tür üyesi vardır.
Madde 6 - Derneğe, bu tüzükteki amaç ve ilkeleri kabul ettiğini yazılı olarak beyan eden ve Yönetim Kurulu tarafından uygun görülen mimarlar, Üyeliğe kabul edilebilirler.
Adaylar, Dernek çalışmalarına ve Genel Kurullara katılabilir ancak oy kullanamaz ve Dernek organlarında görev alamazlar.
Üyelik için başvuracakların, Dernek Yönetim Kurulu’na başvurularında,
Madde 7 - Adayların üyeliğe kabul edilip edilmedikleri, üyelik başvuru tarihinden itibaren en çok otuz gün sonra, Yönetim Kurulu tarafından kendilerine yazılı olarak bildirilir.
Başvurusu kabul edilen Üye, bu amaçla tutulacak deftere kaydedilir.
Yönetim Kurulu tarafından üyeliğe kabul edilmeyen kişiler, üç yıl geçmeden yeniden üyelik talebinde bulunamaz.
Daha önceden Dernek Asıl Üyesi olup da bu sıfatını herhangi bir nedenle kaybetmiş olanlar, başvurmaları halinde (madde 10’da belirtilen istisnalar dışında) Yönetim Kurulu tarafından doğrudan Asıl Üye olarak Dernek kayıtlarına kaydedilebilirler. Ancak bu durumda ayrılma tarihinden önceki aidat borçlarının tamamının ödenmiş olması şarttır. Mimarlık mesleğinde 50 yılını doldurmuş bulunan en az 10 yıllık Dernek asıl üyeleri, yıllık üyelik aidatı ödemek zorunda değildirler.
Asıl Üyeler, yazılı olarak gerekçelerini bildirerek başvuruda bulunmak kaydıyla, Yönetim Kurulu kararı ile süreli veya süresiz üyelik ödentisinden muaf tutulabilirler. Yönetim Kurulu bu yetkisini gerekli gördüğü durumlarda, üyenin koşullarını dikkate alan gerekçeli kararı ile üyeden bir yazılı başvuru gelmesini beklemeksizin uygulayabilir.
Madde 8 - Derneğe ve mesleğe maddi ya da manevi olarak yararlı olmuş veya olabilecek, bilgileri ve kendi meslek alanlarındaki başarı ve/veya yapıtları ile tanınmış kişilere, en az üç asıl üyenin önerisi ve Yönetim Kurulu’nun oy birliği kararı ile Onursal Üye sıfatı verilebilir.
Onursal Üyeler;
Madde 9 - Her Üye yazılı olarak bildirerek Dernek’ten kaydını sildirebilir. Üyenin istifa dilekçesi Yönetim Kuruluna ulaştığı anda çıkış işlemleri sonuçlanmış sayılır. Üyelikten ayrılma, üyenin Derneğe olan birikmiş borçlarını sona erdirmez.
Madde 10 - Genel Kurul kararlarına ve Dernek Tüzüğüne aykırı davranışta bulunanlar ve kararlara uymayan, yazılı olarak uyarılmasına rağmen yıllık aidatlarını bir yıl içeresinde ödemeyen üyelerin üyelikleri, Yönetim Kurulu tarafından sona erdirilebilir. Üyelikten çıkartılma kararının çoğunlukla alınması yeterlidir. Çıkarılma kararına Genel Kurul’da itiraz edilebilir. Genel Kurul kararı kesindir. Yüz kızartıcı suçlar hariç, diğer adli nedenlerle Dernek’ten çıkarılanlar, nedenin ortadan kalkması ile yeniden üye olabilmek için Yönetim Kuruluna başvurabilirler. Böyle bir durumda Yönetim Kurulu kaydı silinmiş olan bu üyeyi doğrudan Asıl Üye olarak kabul edebilir. Dernekten çıkan veya çıkarılanlar, üye kayıt defterinden silinir ve Dernek malvarlığında hak iddia edemez.
Madde 11 - Derneğin organları aşağıda gösterilmiştir.
Madde 12 - Genel Kurul, Derneğin en yetkili karar organı olup; Derneğe kayıtlı üyelerden oluşur.
Madde 12/a - Genel Kurul
Madde 12/b - Çağrı Usulü Yönetim Kurulu, Dernek tüzüğüne göre Genel Kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesini düzenler. Genel Kurula katılma hakkı bulunan üyeler, en az on beş gün önceden, günü, saati, yeri ve gündemi bir gazetede ilan edilmek veya yazılı ya da elektronik posta ile bildirilmek suretiyle toplantıya çağrılır. Bu çağrıda, çoğunluk sağlanamaması sebebiyle toplantı yapılamazsa, ikinci toplantının hangi gün, saat ve yerde yapılacağı da belirtilir. İlk toplantı ile ikinci toplantı arasındaki süre yedi günden az, altmış günden fazla olamaz.
Toplantı, çoğunluk sağlanamaması sebebinin dışında başka bir nedenle geri bırakılırsa, bu durum geri bırakma sebepleri de belirtilmek suretiyle, ilk toplantı için yapılan çağrı usulüne uygun olarak üyelere duyurulur. İkinci toplantının geri bırakma tarihinden itibaren en geç altı ay içinde yapılması zorunludur. Üyeler ikinci toplantıya, birinci fıkrada belirtilen esaslara göre yeniden çağrılır.
Genel Kurul toplantısı bir defadan fazla geri bırakılamaz.
Madde 12/c - Toplantı Usulü Genel Kurul, katılma hakkı bulunan üyelerin salt çoğunluğunun, tüzük değişikliği ve Derneğin feshi hallerinde ise üçte ikisinin katılımıyla toplanır; çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, çoğunluk aranmayan ikinci toplantıya katılan üye sayısı, Yönetim ve Denetim Kurulları Asıl Üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Genel Kurula katılma hakkı bulunan üyelerin listesi toplantı yerinde hazır bulundurulur. Toplantı yerine girecek üyelerin resmi makamlarca verilmiş kimlik belgeleri, Yönetim Kurulu üyeleri veya Yönetim Kurulunca görevlendirilecek görevliler tarafından kontrol edilir. Üyeler, Yönetim Kurulunca düzenlenen listedeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler.
Toplantı yeter sayısı sağlanmışsa durum bir tutanakla tespit edilir ve toplantı Yönetim Kurulu Başkanı veya görevlendireceği Yönetim Kurulu üyelerinden biri tarafından açılır. Toplantı yeter sayısı sağlanamaması halinde de Yönetim Kurulunca bir tutanak düzenlenir.
Açılıştan sonra, toplantıyı yönetmek üzere bir başkan ve bir başkan vekili ile iki yazman seçilerek divan heyeti oluşturulur.
Dernek organlarının seçimi için yapılacak oylamalarda, oy kullanan üyelerin divan heyetine kimliklerini göstermeleri ve hazirun listesindeki isimlerinin karşılarını imzalamaları zorunludur.
Toplantının yönetimi ve güvenliğinin sağlanması Divan Başkanına aittir.
Genel Kurulda, yalnızca gündemde yer alan maddeler görüşülür. Ancak toplantıda hazır bulunan üyelerin onda biri tarafından görüşülmesi yazılı olarak istenen konuların gündeme alınması zorunludur.
Genel Kurulda her üyenin bir oy hakkı vardır; üye oyunu şahsen kullanmak zorundadır. Onursal üyeler Genel Kurul toplantılarına katılabilir ancak oy kullanamazlar.
Toplantıda görüşülen konular ve alınan kararlar bir tutanağa yazılır ve Divan Başkanı ile yazmanlar tarafından birlikte imzalanır. Toplantı sonunda, tutanak ve diğer belgeler Yönetim Kurulu Başkanına teslim edilir. Yönetim Kurulu Başkanı, bu belgelerin korunmasından ve yeni seçilen Yönetim Kuruluna yedi gün içinde teslim etmekten sorumludur.
Madde 13 - Genel Kurulda, aksine karar alınmamışsa, Yönetim, Denetim ve Onur Kurulu üyelerin seçimleri gizli oylama ile diğer konulardaki kararlar ise açık olarak oylanır. Gizli oylar, toplantı başkanı tarafından mühürlenmiş kâğıtların veya oy pusulalarının üyeler tarafından gereği yapıldıktan sonra içi boş bir kaba atılması ile toplanan ve oy vermenin bitiminden sonra açık dökümü yapılarak belirlenen oylardır.
Açık oylamada, Genel Kurul Başkanının belirteceği yöntem uygulanır.
Genel Kurul kararları, toplantıya katılan Asıl Üyelerin salt çoğunluğuyla alınır. Ancak, tüzük değişikliği ve Derneğin feshi kararları, ancak toplantıya katılan ve oy hakkı olan üyelerin üçte iki çoğunluğuyla alınır.
Madde 13/a - Toplantısız veya çağrısız alınan kararlar
Bütün üyelerin bir araya gelmeksizin yazılı katılımıyla alınan kararlar ile Dernek üyelerinin tamamının, bu tüzükte yazılı çağrı usulüne uymaksızın bir araya gelerek aldığı kararlar geçerlidir.
Bu şekilde karar alınması, olağan toplantı yerine geçmez.
Madde 14 - Aşağıda yazılı hususlar Genel Kurulca görüşülüp karara bağlanır. 1.Dernek organlarının seçilmesi,
Madde 15 - Yönetim Kurulu, beş Asıl ve beş Yedek Üye olarak Genel Kurulca seçilir. Seçim sonucu oy eşitliği olması halinde, sıralama Derneğe girişi yeni olan üye lehine düzenlenir.
Yönetim Kurulu, seçimden sonraki ilk toplantısında bir kararla görev bölüşümü yaparak Başkan, Genel Sekreter ve Sayman Üyeyi belirler.
Yönetim Kurulu, tüm üyelerin haber edilmesi şartıyla her zaman toplantıya çağrılabilir. Üye tamsayısının yarısından bir fazlasının hazır bulunması ile toplanır. Kararlar, toplantıya katılan üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır.
Yönetim Kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu taktirde, Genel Kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Yönetim Kurulu üye sayısı, tüm yedekler göreve çağrılmış olmasına rağmen Yönetim Kurulu üye tam sayısının altına düşerse, Genel Kurul olağanüstü toplantıya çağırılır ve Yönetim Kurulu seçimi yenilenir.
Madde 15/a - Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Yönetim Kurulu aşağıdaki hususları yerine getirir.
Madde 16 - Denetim Kurulu, Genel Kurulda gizli oyla seçilen, üç asıl ve üç yedek üye üyeden oluşur. Seçim sonucu oy eşitliği olması halinde, sıralama Derneğe girişi eski olan üye lehine düzenlenir. Asıl üyeler aralarından bir üyeyi Başkan olarak seçerler.
Denetim Kurulu Asıl Üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde, Genel Kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Madde 16/a - Denetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Denetim Kurulu; Derneğin, tüzüğünde gösterilen amaç ve amacın gerçekleştirilmesi için sürdürüleceği belirtilen çalışma konuları doğrultusunda faaliyet gösterip göstermediğini, defter, hesap ve kayıtların mevzuata ve Dernek tüzüğüne uygun olarak tutulup tutulmadığını, Dernek tüzüğünde tespit edilen esas ve usullere göre ve bir yılı geçmeyen aralıklarla denetler ve denetim sonuçlarını bir rapor halinde Yönetim Kuruluna ve toplandığında Genel Kurula sunar.
Denetim Kurulu; gerektiğinde Genel Kurulu toplantıya çağırabilir.
Madde 17 - Onur Kurulu, Genel Kurulda, gizli oyla, iki yıl için seçilen üç asıl ve üç yedek üyeden oluşur. Seçim sonucu oy eşitliği olması halinde, sıralama Derneğe girişi eski olan üye lehine düzenlenir. Asıl üyeler kendi aralarından bir üyeyi başkan olarak seçebilirler.
Onur Kurulu asıl üyeliğinde istifa veya başka sebeplerden dolayı boşalma olduğu takdirde Genel Kurulda aldığı oy çokluğu sırasına göre yedek üyelerin göreve çağrılması mecburidir.
Üyelerin, Onur Kuruluna aday olabilmeleri için, en az 10 yıllık dernek asıl üyesi olmaları ve Yönetim Kurulu veya Denetleme Kurulunda en az bir dönem asıl üye olarak görev yapmış olması gerekir.
Onur Kurulu, Yönetim Kurulunca sevk edilmiş üye, konu ve olayları soruşturur. Soruşturma için üyeleri davet eder ve ifadelerine başvurabilir. Soruşturmayı neticelendirir. Vardığı kararları ilgili kişilere tebliğ eder, Yönetim Kurulunu yazılı olarak bilgilendirir. İhtar kararı verebilir veya Yönetim Kuruluna üyelikten çıkartılması için tavsiyede bulunabilir.
Üyelikten çıkartılma kararlarına Genel Kurulda itiraz edilebilir. İtirazlar yapılacak ilk olağan Genel Kurul toplantısında Yönetim Kurulunca gündeme alınır. Genel Kurul kararı kesindir.
Madde 18 - Derneğin gelir kaynakları aşağıda sayılmıştır.
Madde 19 - Defter Tutma Esasları; Dernekte, işletme hesabı esasına göre defter tutulur. Ancak, yıllık brüt gelirin yasal mevzuatta belirlenen tutarı aşması durumunda takip eden hesap döneminden başlayarak bilanço esasına göre defter tutulur.
Bilanço esasına geçilmesi durumunda, üst üste iki hesap döneminde yukarıda belirtilen haddin altına düşülürse, takip eden yıldan itibaren işletme hesabı esasına dönülebilir. Yukarıda belirtilen hadde bağlı kalmaksızın Yönetim Kurulu kararı ile bilanço esasına göre defter tutulabilir.
Derneğin ticari işletmesi açılması durumunda, bu ticari işletme için, ayrıca Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre defter tutulur.
Madde 19/a - Kayıt Usulü
Derneğin defter ve kayıtları Dernekler Yönetmeliği’nde belirtilen usul ve esasa uygun olarak tutulur.
Madde 19/b - Tutulacak Defterler
Dernekte, aşağıda yazılı defterler tutulur.
a. İşletme hesabı esasında tutulacak defterler ve uyulacak esaslar aşağıdaki gibidir:
Madde 19/c - Defterlerin Tasdiki
Dernekte tutulması zorunlu olan defterler, kullanılmaya başlamadan önce İl Dernekler Müdürlüğü’ne veya notere tasdik ettirilir. Bu defterlerin kullanılmasına sayfaları bitene kadar devam edilir ve defterlerin ara tasdiki yapılmaz. Ancak, bilanço esasına göre tutulan defterler ile form veya sürekli form yapraklı defterlerin, kullanılacağı yıldan önce gelen son ayda, her yıl yeniden tasdik ettirilmesi zorunludur.
Madde 19/d - Gelir Tablosu ve Bilanço Düzenlenmesi
İşletme hesabı esasına göre kayıt tutulması durumunda yılsonlarında (31 Aralık) (Dernekler Yönetmeliği EK-16’da belirtilen) “İşletme Hesabı Tablosu” düzenlenir. Bilanço esasına göre defter tutulması durumunda ise, yılsonlarında (31 Aralık), Maliye Bakanlığınca yayımlanan Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerini esas alarak bilanço ve gelir tablosu düzenlenir.
Madde 20 - Gelir ve Gider Belgeleri;
Dernek gelirleri, (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de örneği bulunan) “Alındı Belgesi” ile tahsil edilir. Dernek gelirlerinin bankalar aracılığı ile tahsili halinde banka tarafından düzenlenen dekont veya hesap özeti gibi belgeler alındı belgesi yerine geçer.
Dernek giderleri ise fatura, perakende satış fişi, serbest meslek makbuzu gibi harcama belgeleri ile yapılır. Ancak Derneğin, Gelir Vergisi Kanunu’nun 94’üncü maddesi kapsamında bulunan ödemeleri için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre gider pusulası, bu kapsamda da bulunmayan ödemeleri için (Dernekler Yönetmeliği EK-13’te örneği bulunan) “Gider Makbuzu” düzenlenir.
Dernek tarafından kişi, kurum veya kuruluşlara yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri (Dernekler Yönetmeliği EK-14’te örneği bulunan) “Ayni Yardım Teslim Belgesi” ile yapılır. Kişi, kurum veya kuruluşlar tarafından Derneğe yapılacak bedelsiz mal ve hizmet teslimleri ise (Dernekler Yönetmeliği EK-15’te örneği bulunan) “Ayni Bağış Alındı Belgesi” ile kabul edilir.
Madde 20/a - Alındı Belgeleri
Dernek gelirlerinin tahsilinde kullanılacak “Alındı Belgeleri” (Dernekler Yönetmeliği EK- 17’de gösterilen biçim ve ebatta) Yönetim Kurulu kararıyla, matbaaya bastırılır.
Alındı belgelerinin bastırılması ve kontrolü, matbaadan teslim alınması, deftere kaydedilmesi, eski ve yeni saymanlar arasında devir teslimi ve alındı belgesi ile Dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler tarafından bu alındı belgelerinin kullanımına ve toplanılan gelirlerin teslimine ilişkin hususlarda Dernekler Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine göre hareket edilir.
Madde 20/b - Yetki Belgesi
Yönetim kurulu asıl üyeleri hariç, dernek adına gelir tahsil edecek kişi veya kişiler, yetki süresi de belirtilmek suretiyle, yönetim kurulu kararı ile tespit edilir. Gelir tahsil edecek kişilerin açık kimliği, imzası ve fotoğraflarını ihtiva eden ve Dernekler Yönetmeliği Ek-19’da yer alan Yetki Belgesi dernek tarafından iki nüsha olarak düzenlenerek, dernek yönetim kurulu başkanınca onaylanır. Yönetim kurulu asıl üyeleri yetki belgesi olmadan gelir tahsil edebilir.
Yetki belgelerinin süresi yönetim kurulu tarafından en çok bir yıl olarak belirlenir. Süresi biten yetki belgeleri yukarıda belirtilmiş esaslara göre yenilenir. Yetki belgesinin süresinin bitmesi veya adına yetki belgesi düzenlenen kişinin görevinden ayrılması, ölümü, işine veya görevine son verilmesi, derneğin kendiliğinden dağıldığının tespit edilmesi veya fesih edilmesi gibi hallerde, verilmiş olan yetki belgelerinin dernek yönetim kuruluna bir hafta içinde teslimi zorunludur. Ayrıca, gelir toplama yetkisi yönetim kurulu kararı ile her zaman iptal edilebilir.
Madde 20/c - Gelir ve Gider Belgelerinin Saklama Süresi;
Defterler hariç olmak üzere, Dernek tarafından kullanılan alındı belgeleri, harcama belgeleri ve diğer belgeler özel kanunlarda belirtilen süreler saklı kalmak üzere, kaydedildikleri defterlerdeki sayı ve tarih düzenine uygun olarak 5 yıl süreyle saklanır.
Madde 21 - Derneğin, bir önceki yıla ait faaliyetleri ile gelir ve gider işlemlerinin yıl sonu itibarıyla sonuçlarına ilişkin (Dernekler Yönetmeliği EK-21’de sunulan) “Dernek Beyannamesi” Dernek Yönetim Kurulu tarafından doldurarak, her takvim yılının ilk dört ayı içinde Dernek Başkanı tarafından mahallin Mülki İdare Amirliğine verilir.
Madde 22 - Mülki amirliğe yapılacak bildirimler;
Madde 22/a - Genel Kurul Sonuç Bildirimi
Olağan veya olağanüstü genel kurul toplantılarını izleyen otuz gün içinde, yönetim ve denetim kurulları ile diğer organlara seçilen asıl ve yedek üyeleri içeren ve Dernekler Yönetmeliği Ek-3’te yer alan Genel Kurul Sonuç Bildirimi mülki idare amirliğine verilir. Genel kurul toplantısında tüzük değişikliği yapılması halinde; genel kurul toplantı tutanağı, tüzüğün değişen maddelerinin eski ve yeni şekli, her sayfası yönetim kurulu üyelerinin salt çoğunluğunca imzalanmış dernek tüzüğünün son şekli, bu fıkrada belirtilen süre içinde ve bir yazı ekinde mülki idare amirliğine verilir.
Genel kurul sonuç bildirimleri, dernek yönetim kurulu tarafından yetki verilen bir yönetim kurulu üyesi tarafından da yapılabilir. Bildirimin yapılmamasından yönetim kurulu başkanı sorumludur.
Madde 22/b - Taşınmazların Bildirilmesi
Derneğin edindiği taşınmazlar tapuya tescilinden itibaren otuz gün içinde (Dernekler Yönetmeliği EK-26’da sunulan) “Taşınmaz Mal Bildirimi”ni doldurmak suretiyle Mülki İdare Amirliğine bildirilir.
Madde 22/c - Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi
Dernek tarafından, yurtdışındaki kişi, kurum ve kuruluşlardan ayni ve nakdi yardım alınacak olması durumunda yardım alınmadan önce, Dernekler Yönetmeliği EK-4’te belirtilen "Yurtdışından Yardım Alma Bildirimi" doldurularak Mülki İdare Amirliği’ne bildirimde bulunulur. Nakdi yardımların bankalar aracılığıyla alınması ve kullanılmadan önce bildirim şartının yerine getirilmesi zorunludur.
Madde 22/d - Kamu Kurum ve Kuruluşları İle Birlikte Yürütülen Ortak Projelerle İlgili Bildirim Derneğin görev alanına ilişkin konularda kamu kurum ve kuruluşları ile yürüttüğü ortak projelerle ilgili olarak yapılan protokol ve projenin örneği (Dernekler Yönetmeliği EK- 23’de gösterilen) “Proje Bildirimi”ne eklenerek, protokol tarihini izleyen bir ay içinde Dernek merkezinin bulunduğu yerin Valiliğine verilir.
Madde 22/e - Değişikliklerin Bildirilmesi
Derneğin yerleşim yerinde meydana gelen değişiklik (Dernekler Yönetmeliği EK-24’te belirtilen) “Yerleşim Yeri Değişiklik Bildirimi”; Genel Kurul toplantısı dışında Dernek organlarında meydana gelen değişiklikler (Dernekler Yönetmeliği EK-25’te belirtilen) “Dernek Organlarındaki Değişiklik Bildirimi” doldurulmak suretiyle, değişikliği izleyen otuz gün içinde Mülki İdare Amirliğine bildirilir.
Dernek tüzüğünde yapılan değişiklikler de tüzük değişikliğinin yapıldığı Genel Kurul toplantısını izleyen otuz gün içinde, Genel Kurul sonuç bildirimi ekinde Mülki İdare Amirliğine bildirilir.
Madde 23 - Dernekte Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya Denetim Kurulu tarafından iç denetim yapılabileceği gibi, bağımsız denetim kuruluşlarına da denetim yaptırılabilir. Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya bağımsız denetim kuruluşlarınca denetim yapılmış olması, Denetim Kurulunun yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
Denetim kurulu tarafından en geç yılda bir defa Derneğin denetimi gerçekleştirilir. Genel Kurul veya Yönetim Kurulu, gerek görülen hallerde denetim yapabilir veya bağımsız denetim kuruluşlarına denetim yaptırabilir.
Madde 24 - Dernek amacını gerçekleştirmek ve faaliyetlerini yürütebilmek için, ihtiyaç duyulması halinde, Yönetim Kurulu, Genel Kurul kararı ile borçlanma yapabilir. Bu borçlanma kredili mal ve hizmet alımı konularında olabileceği gibi, nakit olarak da yapılabilir. Ancak bu borçlanma, Derneğin gelir kaynakları ile karşılanamayacak miktarlarda ve Derneği ödeme güçlüğüne düşürecek nitelikte yapılamaz.
Madde 25 - Tüzük değişikliği Genel Kurul kararı ile yapılabilir.
Genel Kurulda tüzük değişikliği yapılabilmesi için Genel Kurulda oy kullanma hakkı bulunan üyelerin 2/3 çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda ikinci toplantıda çoğunluk aranmaz. Ancak, bu toplantıya katılan üye sayısı, Yönetim ve Denetim Kurulları Asıl Üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Tüzük değişikliği için gerekli olan karar çoğunluğu, toplantıya katılan ve oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının 2/3’ü’dür. Genel Kurulda tüzük değişikliği oylaması açık olarak yapılır.
Madde 26 - Genel Kurul, her zaman Derneğin feshine karar verebilir.
Genel Kurulda fesih konusunun görüşülebilmesi için, Genel Kurulda oy kullanma hakkı bulunan üyelerin üçte iki çoğunluğu aranır. Çoğunluğun sağlanamaması sebebiyle toplantının ertelenmesi durumunda, ikinci toplantıya katılan Üye sayısı, Yönetim ve Denetim Kurulu Üye tam sayısının iki katından az olamaz.
Fesih kararının alınabilmesi için gerekli olan karar çoğunluğu toplantıda oy kullanma hakkı bulunan üyelerin oylarının üçte ikisi olmalıdır. Genel Kurulda fesih kararı oylaması açık olarak yapılır.
Madde 26/a - Tasfiye İşlemleri
Genel Kurulca fesih kararı verildiğinde, Derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi son Yönetim Kurulu üyelerinden oluşan tasfiye kurulunca yapılır. Bu işlemlere, feshe ilişkin Genel Kurul kararının alındığı veya kendiliğinden sona erme halinin kesinleştiği tarihten itibaren başlanır. Tasfiye süresi içinde, bütün işlemlerde Dernek adında “Tasfiye Halinde 1927 Mimarlar Derneği” ibaresi kullanılır.
Tasfiye kurulu, mevzuata uygun olarak Derneğin para, mal ve haklarının tasfiyesi işlemlerini baştan sonuna kadar tamamlamakla görevli ve yetkilidir. Bu kurul, önce Derneğin hesaplarını inceler. İnceleme esnasında Derneğe ait defterler, alındı belgeleri, harcama belgeleri, tapu ve banka kayıtları ile diğer belgelerinin tespiti yapılarak varlık ve yükümlülükleri bir tutanağa bağlanır. Tasfiye işlemeleri sırasında Derneğin alacaklılarına çağrıda bulunulur ve varsa malları paraya çevrilerek alacaklılara ödenir. Derneğin alacaklı olması durumunda alacaklar tahsil edilir. Alacakların tahsil edilmesi ve borçların ödenmesinden sonra kalan tüm para, mal ve hakları, Genel Kurulda belirlenen yere devredilir. Genel Kurulda, devredilecek yer belirlenmemişse Derneğin bulunduğu ildeki amacına en yakın ve fesih edildiği tarihte en fazla üyeye sahip Derneğe devredilir. Tasfiyeye ilişkin tüm işlemler tasfiye tutanağında gösterilir ve tasfiye işlemleri, Mülki İdare Amirliklerince haklı bir nedene dayanılarak verilen ek süreler hariç üç ay içinde tamamlanır.
Derneğin para, mal ve haklarının tasfiye ve intikal işlemlerinin tamamlanmasını müteakip tasfiye kurulu tarafından durumun yedi gün içinde bir yazı ile Dernek merkezinin bulunduğu yerin mülki idare amirliğine bildirilmesi ve bu yazıya tasfiye tutanağının da eklenmesi zorunludur.
Derneğin defter ve belgelerini tasfiye kurulu sıfatıyla son Yönetim Kurulu üyeleri saklamakla görevlidir. Bu görev, bir Yönetim Kurulu üyesine de verilebilir. Bu defter ve belgelerin saklanma süresi beş yıldır.
Madde 27 - Bu tüzükte belirtilmemiş hususlarda Dernekler Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve bu Kanunlara atfen çıkartılmış olan Dernekler Yönetmeliği ve ilgili diğer mevzuatın dernekler hakkındaki hükümleri uygulanır.