Ustalara Saygı | Ömür Bakırer ve Cengiz Bektaş

Ustalara Saygı   //  13 Ekim 2018 @ 2:30

Selçuklu ve Osmanlı mimarisinde malzeme kullanımını araştıran ve belgeleyen öncü çalışmaları, bu alanda verdiği derslerle, yayınlarıyla ve mesleki birikimiyle mimarlık tarihi, kültürel mirası koruma ve arkeometri alanlarında uzman araştırmacı ve akademisyenlerin yetişmesine, ve bu alanlarda yürütülen projelerin geliştirilmesine yapmış olduğu katkıların yanısıra cam malzemeyi renk, doku, form ve hareket olarak yorumlayan özgün heykel üretimleriyle cam sanatının gelişmesine vermiş olduğunuz katkıları” nedeniyle Ömür Bakırer’e;

“Anadolu mimarlığı başta olmak üzere Türkiye’nin özgün yapı kültürünü ve değerlerini yurt içinde ve yurtdışında tanıtmaya ve bilinir kılmaya adanmış meslek yaşamıyla, mimarlık kültürünü ve engin birikimini toplumun her kesimiyle paylaşan yayınları ve çalışmalarıyla, mimarlık tarihinde yer alan yapılarıyla, ulusal ve uluslararası mimarlık ve edebiyat ödülleriyle, ilham veren mimarlık, yazarlık ve eğitmenlik tutkusuyla ülkemizde mimarlık ve yapı kültürünün gelişmesine yapmış olduğu çok boyutlu, sürekli ve etkin katkıları” nedeniyle Cengiz Bektaş’a Mimarlar Derneği 1927 Onur Üyeliği Belgesi takdim edilmiştir.

 

Cengiz Bektaş

1934 - 20.03.2020

Mimar, şair ve yazar (D. 26 Kasım 1934, Denizli). 56. İlkokul (Saraçhane), İstanbul Erkek Lisesi (1953), Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Mimarlık Bölümü (1956), Münih Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü (1959) mezunu. Mimar Sinan Üniversitesi Şehircilik ve Mimarlık Bölümü’nde (1961-62, 1999-2000), Zafer Mühendislik Mimarlık Yüksek Okulu’nda (1967-69) ve Trakya Üniversitesi’nde (1998-99) öğretim üyesi olarak görev aldı. Münih (1959-61), Ankara ve İstanbul’da (1962-2000) serbest mimarlık, Antalya Büyükşehir Belediyesi’nde danışmanlık (1999-2000) yaptı. 1959’dan itibaren serbest mimar olarak çalışmalarını sürdüren Bektaş, konuk öğretim görevlisi olarak Makedonya, Almanya ve ABD’de bulundu. Ayrıca Türkiye Yazarlar Sendikası genel başkanlığı (1999-2005) ile Türkiye-Yunanistan Dostluk Derneği başkanlığı görevlerini üstlendi. Mimari tasa­rımlarında işlevsel bir tutum izlediği görü­lür.

Mimar Cengiz Bektaş, Türk Dil Kurumu binası projesiyle 1978 Ulusal Mimarlık Sergisi Ödülü’nü, “Akdeniz Üniversitesi Olbia Sosyal Özeği” projesiyle 2001 Ağa Han Mimarlık Ödüllü’nü aldı. Tamamladığı diğer mimari tasarımları arasında İstanbul “Uluslararası Endüstri ve Ticaret Bankası” (1985-1986), Aydın “Afrodisyas Ek Müzesi” (2006-2007) binaları bulunmaktadır.

Mimar olarak Cengiz Bektaş, “Kendi kültürünün, geleneğinin ne olduğunu bilmeyen kişilerin bilgisizliği uyarınca yapılan yapılar, "Bu geçmişin çocukları bunlar olabilir mi?" sorusunu akla getiriyor.

Bana göre mimar, özellikle de bizim mimarlarımız, kültür birikiminin bilincinde olmalı. Mimarlık elbette ki insanlar için, bu çağda onlara insancıl oylumlar sunmak için yapılmalıdır. Onların gereksinimleri, mutlulukları, sağlıkları için çalışmak demek bu.” görüşündedir.

Mimarlıkta Eleştiri (1967) adlı kitabıyla 1968 yılı Türk Dil Kurumu İnceleme-Araştırma Ödülünü, bir şiiri ile de TRT 1970 Sanat Ödülleri Yarışması’nda Tek Şiir Başarı Ödülünü kazandı. 2003’te Truva Şiir Ödülü ve Romanya Balkan Kültürüne Katkı Ödülünü, Dün Bugün ile 2007 Ceyhun Atuf Kansu Şiir Ödülünü aldı. Ayrıca çeşitli mimarlık ve şehircilik kuruluşlarından çok sayıda mimarlık ödülü aldı. Bazı şiir ve öyküleri çeşitli dillere çevrildi. Akdeniz adlı şiiri Aylin Livaneli tarafından bestelenerek seslendirildi.

Cengiz Bektaş, yazı yaşamına bir Denizli gazetesine yazdığı fıkralarla gir­di (1950). Şiir ve yazıları, Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın çıkardığı Türkçe dergisinde (1960) başlayarak Dost (1963), Sanat Sanatçılar (1965), Türk Dili (TDK, 1968-83), Yazko Edebiyat, Varlık, İnsancıl, Güzel Yazılar, Evrensel Kültür, Kıyı gibi dergilerde yayımlandı. Şiirleri, deneme ve incelemelerinin yanı sıra mimarlık üzerine yazı ve konuşmalarıyla da tanındı.

  1. Dönemde kendisine Denizli Belediye Başkanlığı adaylığını önerildi, ancak o kabul etmedi. Babası adına yaptırdığı Hacı Halil Bektaş İlkokulunu Bedri Rahmi Eyüboğlu süslemişti.

Ömür Bakırer